Religie als markt, gelovigen als shoppende consumenten? Peer to peer!

 Start-ups en Innovaties afgelopen week
‘Visserslatijn’-Painting Leo Wijnhoven Cartoon-TROUW 19 februari 2015
 
Mohammed en Jezus hun eigen glossy! 
 
Maar ‘Benefietgala’s Moslims’ lijken nog een stap te ver!(Haatpreken verkoopt nog niet in de vrije markt)

Is dit, na kruistochten en Jihad om de waarheid van hun goden en profeten, voor christenen én moslims de start-up voor hun innovatie/modernisering/relativering van hun bron en voor vrijheid in de keuze van hun geloof?

Gelovigen als consumenten van geloofsproducten, misschien wel aandeelhouders met inspraak over het meest rendabele verkoopverhaal?

De marktconforme massacommunicatie, reclame en ‘klantvriendelijke’ verkooptechnieken zullen misleidende informatie nog wel gedogen maar leugens worden onverbiddelijk afgestraft!

Van Nike naar Addidas, van Christen naar Moslim en vica versa. ‘Peer to peer’ communicatieve competitie op basis van gelijkheid!

De shoppende gelovige switchend tussen waar zij/hij zich  het lekkerst en vrij bij voelt.

ArtCommunicator-Peter Debets

Gerelateerde artikelen

Ook Mohammed krijgt zijn ‘sexy glossy’ 17-02-15 11:34 uur – Bron: Het Parool


Brahim Bourzik, hoofdredacteur van de Moslimkrant.

Hij heeft een slechte reputatie in de westerse wereld. Daarom krijgt de profeet Mohammed binnenkort een eigen glossy, uitgebracht door de Moslimkrant. Hoofdredacteur Brahim Bouzik vertelt.

In de glossy Mohammed komt ook een kookrubriek met de lievelingsgerechten van de profeet.

Welke reputatie heeft Mohammed?

‘Veel mensen zien de profeet als een vrouwonvriendelijke, bloeddorstige pedofiel. Ik ben het daar niet mee eens. Ik zie onze profeet als een heel lieve, zachte man, die ook nog eens heel sexy was.’ De profeet is sexy? ‘Zeer zeker. Als je zo veel vrouwen kan houden, moet je toch van verdomd goeden huize komen. Ik kan niet eens één vrouw onderhouden, hij had er negen. En wat moeten negen vrouwen nou met een lelijke man? George Clooney zou absoluut jaloers op hem zijn. Die komt met zijn looks niet eens in de buurt.’ Hij wordt dus gezien als een lustobject.

‘Nee, hij was juist ook heel intelligent. Mohammed kon niet lezen en schrijven, maar hij houdt ons al 1436 jaar bezig. Dan doe je toch iets goed. Zijn Joodse vrouw Safiya was ook heel intelligent, die voerde graag intellectuele gesprekken met hem.’

Wat vinden moslims van de glossy over hun profeet?

‘De meeste reacties die ik krijg, zijn positief. Ik denk dat we er precies op het juiste moment mee komen, gezien de ontwikkelingen in Nederland en in de rest van de wereld.

Op welke ontwikkelingen ik doel?

Groeiende Jodenhaat, Syriëgangers, radicalisering, de aanslagen in Parijs.’ ‘Ik spreek veel ouders in de moskee die bang zijn dat hun kinderen worden geïndoctrineerd door radicalen, die hen bespelen via filmpjes op YouTube en op fora. Als je genoeg informatie geeft, weet ik zeker dat jongeren anders gaan denken.’

‘We willen onze kinderen met de glossy laten zien wie Mohammed echt was.

Heel veel mensen weten bijvoorbeeld niet dat hij een Joodse vrouw had, dus dat Jodenhaat niets met de islam te maken heeft.’

Mohammed was ook geen pedofiel, zoals Geert Wilders altijd zegt? ‘Ik begrijp dat Nederlanders denken dat de profeet een pedofiel was. Moslims moeten daar niet boos om zijn. Ze moeten zeggen: u heeft gelijk. Een van zijn vrouwen, Aisha, was minderjarig. Als hij nu zou leven, is dat gewoon pedofilie. De vraag is alleen of het ons verder helpt in de discussie als we het steeds blijven benoemen.’

Komen er eigenlijk ook cartoons van Jezus in de glossy? ‘Nee, dat doen we niet. We zijn geen Charlie Hebdo. We zijn wel aan het kijken of we iets met cartoons kunnen doen, maar dat worden zeker geen spotprenten.’

En wat kunnen we verder verwachten?

‘Columns, interviews, een kookrubriek en nog veel meer. Het blad zal 63 pagina’s tellen, zo oud is de profeet geworden. De lancering is in juni, vlak voor de ramadan.’ (Door: Josien Wolthuizen)

 

Jezus heeft eigen glossy! Maarten Hafkamp | 6 februari 2015;

Na Linda, Wendy, Maarten en Youp krijgt ‘de bekendste persoon op aarde’ ook een eenmalige glossy.

Hoofdredacteur Arthur Japin verleende ‘uit pure nieuwsgierigheid en hang naar het ongerijmde’ zijn medewerking. Hij ontdekte dingen over Jezus die hij niet wist en reisde voor het blad af naar de Negev-woestijn in Israël. Het was de bedoeling om daar ‘verzocht’ te worden zoals Jezus, en dat gebeurde ook: Japin kwam midden in een militaire oefening terecht. ‘Dit is dus religie: groepsdwang en geweld’, concludeert hij in het hoofdartikel. En ook: liefde en vergeving tot het uiterste is het enige dat de wereld nog kan redden.

Psychiater Bram Bakker schreef voor de glossy een artikel over de heilzaamheid van vergeving. Verder bespreekt Ben Tiggelaar de leiderschapskwaliteiten van Jezus en Leo Blokhuis laat de invloed van Jezus in de popmuziek zien. Fotograaf Hans Aarsman bespreekt Da Vinci’s Laatste Avondmaal.

Verspreid door het blad staan foto’s van de grond waar Jezus letterlijk heeft kunnen lopen. Door daar via de app Layar op te gaan staan, waant de lezer zich op de mooiste plekjes van Israël.

De cover is onderdeel van een modereportage waarin personen uit Jezus’ leven op een hedendaagse manier zijn gefotografeerd in tweedehands kleding van het Leger des Heils. We zien Maria als KLM-meisje, Thomas als student en Zacheüs als ‘fly-on-the-wall’. Jezus! is een initiatief van vier mensen die zelf christen zijn ‘en het beeld dat veel mensen van Jezus hebben, willen opfrissen en bijstellen’.

Daarvoor hebben zij voornamelijk samengewerkt met niet-gelovige schrijvers, vormgevers en fotografen, om de meeste kans te maken op een verrassend eindproduct. Arthur Japin: ‘Het is niet wat u verwacht. Geloof me’.

De glossy is vandaag in kiosken, supermarkten en boekhandels verkrijgbaar.

Concept: LenteMedia i.s.m. KesselsKramer

Hoofdredacteur: Arthur Japin

Artdirection: Erik Kessels, Merel Witteman

Productie: Pieter Leendertse, Amy van der Veer, Tialda Lublink

 

Omstreden ‘Jihadgala’ in Utrecht gaat definitief door! AD:25-2-15-bron: ANP

‘Watch-it’ Painting Leo Wijnhoven Zalencentrum Luxury Utrecht

Het Benefietgala in Utrecht gaat zondag definitief door. Partycentrum Luxury, waar de benefietbijeenkomst wordt gehouden, heeft de organisatie WorldWideRelief laten weten dat de gasten toch mogen komen. Het centrum zegde het omstreden feest eerder af, maar heeft woensdag na advies van gemeente en politie alsnog het groene licht gegeven, zo liet een woordvoerder weten.
Op het gala spreekt onder anderen de radicale sjeik Assim Al-Hakeem uit Saudi-Arabië.

Burgemeester Jan van Zanen schreef woensdag in antwoord op raadsvragen dat deze sjeik bij politie en justitie niet bekendstaat als opruiend of haatzaaiend. ,,Als ‘radicaal’ bekendstaan is geen grond voor het weren van een spreker”, aldus Van Zanen.

Ook wat de gemeente betreft kan het feest dus doorgaan. Het benefietgala is georganiseerd door WorldWideRelief, een stichting die geld inzamelt voor humanitaire doelen in het Midden-Oosten.

Volgens de gemeente zijn eerdere bijeenkomsten van de stichting probleemloos verlopen. Bovendien is niet aangetoond dat met ingezameld geld de strijd wordt gesteund.

Utrecht heeft overleg over het feest gehad met de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV), aldus Van Zanen.

 

 ‘Peer to peer’ Painting Leo Wijnhoven

Ga naar alle NieuwsItems en Sociaal Duurzame Kunst