|
(Terug naar overzicht alle kunstenaars)
INFO KUNSTWERKEN
Klik voor grote afbeelding en meer info kunstwerk beneden op afbeelding
|
INFORMATIE KUNSTENAAR
Beatrice de Jong
Geboren
1956 in Amersfoort
Woonachtig
in Nederland
Opleiding
Academie for Fine Arts Amsterdam
Gerrit Rietveld Academie Amsterdam
Het werk van beeldend kunstenaar Beatrice de Jong bestaat voornamelijk uit olieverfschilderingen, gecombineerd met natuurlijke materialen, zoals lak of hars op linnen en acryl of gemengde technieken op papier.
De thema’s die ze in haar werk gebruikt, haalt ze uit de prikkeling die ze tijdens haar vele reizen opdoet. In 1990 maakt ze een reis door de Verenigde Staten. De schoonheid van de tropische kust van Californië zet zij om in associatieve sfeerbeelden van azuurblauw tot zacht roze, waarbij de palmbomen, de overdaad aan water en de imposante zeedieren een belangrijke rol spelen. De overvloedige flora en fauna transformeert ze tot beeldende abstracties. Bijna tegengesteld hieraan zijn de rode zandvlakten en de woestijngebieden met in hun uitgestrektheid een schrale begroeïing. Het is de grootsheid van de natuur die ze tot uitdrukking wil brengen. Een totaal ander aspect van de Amerikaanse samenleving laat ze in een volgende serie zien. Ze schildert in felle kleuren, die ze “hard” tegen elkaar aanzet, met een veelheid van vormen naast elkaar, die doet denken aan de schreeuwerige beeldcultuur van dit land. Voortdurend onderweg schildert Beatrice de Jong haar gedroomde en beleefde werkelijkheid vol kleurervaringen. Het gaat haar om tegenstellingen (en het opheffen daarvan) in de wereld, het is daarom niet verwonderlijk dat ze in 1990 naar Berlijn afreist om haar visie op de nieuwe politieke situatie te schetsen. In 1991 gaat ze naar Rusland en bezoekt de Gouden Cirkel van kerken en kloosters rondom Moskou. Ze raakt gefascineerd door de eeuwenoude, bijna archaïsch religieuze cultuur en laat zich inspireren door de Russische beleving van de godsdienst met haar rituelen en ikonen. In tegenstelling tot de Amerikaanse, opppervlakkige reclamebeeldcultuur, kent Rusland nog de vertellende cultuur van overgeleverde sprookjes. De schilderijen die ze naar aanleiding hiervan maakt hebben donkere warme kleuren. Een constante in haar thematiek is de afbeelding van de, uiteraard niet aan één bepaald land gebonden, vrouwenfiguur. Onafgewerkte details in een nog net tastbare figuratie die voor iedereen herkenbaar is. De laatste jaren, na een reis door Japan, verdiept Beatrice de Jong zich sterk in de werking van de materialen. Ze probeert een zo groot mogelijke transparantie in de doeken te krijgen, waarbij ze olieverf het meest geschikt vindt. De verschillende kleurvlakken moeten goed tegen elkaar aanzitten. Door dunne lagen op het doek aan te brengen, wil ze ruimte in het vlak creëren. Het is dan alsof er licht doorheen gaat. “Kleuren moeten ademen en daarmee kan het doek gaan leven” “Mijn schilderijen ontstaan niet volgens een strak ontwerp, alles blijft open tot het laatste moment. Zoals de ervaring van de wereld door onbevangenheid, zo sta ik tegenover het doek in wording. Nooit weet ik van tevoren de afloop. De beslissing valt als ik me één voel met het schilderij”. Centrale thema’s in haar werk zijn het landschap, water en waterflora en vrouwenfiguren. Zij schept een abstract expressionistische kunst waarbij thema’s vanuit wisselende perspectieven worden benaderd. Met een uitzonderlijk kleurgevoel, van kindsaf mede gevoed door haar nauwe verbondenheid met de natuur, weet zij door gekleurde vlakken ruimte en perspectief te scheppen. Vooral de landschappen zijn dooreen gemengd en verstrengeld, waarbij beweging tot uitdrukking wordt gebracht door haar in opeenvolgende fasen te ontleden. Naast haar schilderwerk houdt zij zich bezig met metalen sculpturen en beschilderd keramiek, waaronder grote tegeltableau’s.
Beatrice McSorley, born in Amersfoort Netherlands (1956), and received a degree from College for the Arts Amsterdam and the Gerrit Rietveld Academy for study in sculpture and free style graphics. McSorley has exhibited since 1986 in various mediums in the abstract expressionist style. Over the years her style development has been visible in line and color selection. Her unique material choice combines ancient and contemporary techniques fused in two and three-dimensional artwork. Her inspiration has benefited from artistic excursions to: Indonesia, America, Egypt Turkey, Ireland, Russia, Italy, Greece, France, England and the Caribbean region. McSorley’s uses vibrant primary colours in an abstract-impressionist style. The figures depicted in her paintings could be described as being evanescent movements, captured on canvas. They appear as silhouettes or outlines – and sometimes as body parts independent from the whole figure, which the eye must seek out in an otherwise abstract composition. Her recent paintings combine mixed techniques to achieve a harmony of color, which creates an overall magical, luminous effect. Even in Beatrice’s early works did she combine unique materials like a series of oil paintings with Chinese lacquer that added texture and dimension to interact with light and act to rouse the abstract composition. Both Beatrice’s landscapes and expressive female figures brighten the room for the viewer through the intense colors. Her material selection distinguish the composition attributes either through colored marble sand, old recipes of encaustics to swirls of paint which coat the warm voluptuous figures tainted with gold leaf.