Leo van Steensel

 

  • NR:020202243- Shelter - Graphics - Etching - 096x126 - € 2.250

    NR:020202243- Shelter - Graphics - Etching - 096x126 - € 2.250

  • NR:020202248 - Explosie I - Graphics - Etching - 096x126 - € 2.250

    NR:020202248 - Explosie I - Graphics - Etching - 096x126 - € 2.250

 (Terug naar overzicht alle kunstenaars)

INFO KUNSTWERKEN

Klik voor grote afbeelding en meer info kunstwerk beneden op afbeelding

020202243 - Shelter - Graphics - Etching - 096x126 - € 2.250

020202243 - Shelter - Graphics - Etching - 096x126 - € 2.250

020202248 - Explosie I - Graphics - Etching - 096x126 - € 2.250

020202248 - Explosie I - Graphics - Etching - 096x126 - € 2.250

INFORMATIE KUNSTENAAR

Leo van Steensel

Geboren
1942 Tilburg

Woonachtig
in Nederland

Opleiding
Academie voor Beeldende Kunsten te Tilburg 1959-1962

Werkbeschrijving

Leo van Steensel is een van de vaste nummers van de Kokon en binnen deze categorie behoort hij tot de sterren van de eerste grootte. Zijn werk heeft iets verbijsterend brijants en iets hermetisch, alsof het gemaakt is met middelen die aan de meeste kunstenaars van vandaag zijn ontzegd. En dat is de stof waaruit sterren worden gemaakt. Gezien in reproduktie lijken zijn etsen op Max Ernst-achtige collages van de 18e- en 19e eeuwse gravures en men gelooft dat te gereder , omdat men zich niet kan voorstellen, dat in deze tijd nog iemand beschikt over het bovenmenselijke kunnen en geduld van de vaklieden uit die tijd.

Van Steensel combineert de techniek van de vervlogen generaties mat de paradoxale geest van de grote arrangeurs van deze tijd en die combinatie maakt precies dat uit ” what makes Van Steensel so different, so appealing”. Wie uit dit alles concludeert, dat Van Steensels kunst briljant en virtuoos is en dus niet al te serieus en diep, moet ik echter wel tot orde roepen, want hij heeft slechts ten dele gelijk.
Er is een element van komedie en aforistische geestigheid in dit werk- hetgeen in mijn ogen allerminst betekent dat het niet binnen zou mogen i de tempel van echte kunst- maar er is veel meer met name een enorm vermogen tot het “eenvoudig”, aanschouwelijk formuleren van typisch intellectuele problemen (ruimten met meer dan drie dimensies, ruimte-tijd-problemen etc.).
Van Steensel beheerst de kunst om metamorfosen te “organiseren”; iedere fase in het proces is verantwoord, en worden geen andere kunstgrepen gehanteerd dan die welke ook op het niveau van de logica toelaatbaar zijn.
Die combinatie van het fantastische met het rationele verbindt hem enerzijds met de meesters van het maniërisme en anderzijds met de labyrinten-ontladers van deze tijd en die dubbele verwantschap rechtvaardigd ook Van Steensels vrijmoedige omgang met oude, ouderwetse en gloednieuwe stijlen. Deze hogere stijlloosheid is een onplofbaar mengsel, dat waarschijnlijk van dezelfde samenstelling is als de oneerbiedige, ironische, fantaserende en redenerende menselijke geest, Van Stensel heeft wat menig kunstenaar hun eigendom mag noemen: hij haaltveel overhoop en hij is bijzonder onderhoudend.

Kunstjournaal