Saskia Pfaeltzer

 

 

 (Terug naar overzicht alle kunstenaars)

INFO KUNSTWERKEN

Klik voor grote afbeelding en meer info kunstwerk beneden op afbeelding

 

INFORMATIE KUNSTENAAR

Saskia Phaeltzer

Geboren
1955 te Hilversum

Woonachtig in Nederland

Opleiding

Rijksacademie voor Beeldende Kunst te Amsterdam 1973-1980

Afdeling beeldhouwen en afdeling monumentaal schilderen

  Werk in collecties (een keuze):
– ING Bank
– ABN-AMRO Bank, Amsterdam
– RABO Bank, Amsterdam
– Unilever, Rotterdam
– Gemeentemuseum, Oss
– Cunard Line Queen Mary 2
– Hudig Langevelt, Amsterdam
– Van Meer James Capel NV, Amsterdam
– Museum Kura Hulande, Willemstad, Curaçao
– Motiance Dance School, Sint Maarten (NA)
Kunstbeurzen:
– KunstRai (Art Amsterdam)
– PAN Amsterdam
– Art Fair ‘s-Hertogenbosch
– Art Fair Knokke
– Realisme Beurs, Amsterdam
– ARTCologne, Keulen
– Lapada Art Fair, London
– London Art Fair, London
– Harrogate Fine Art Fair, Londen
Opdrachten in openbare ruimten e.a. (selectie):


Werkbeschrijving

Met haar gestileerde mensfiguren lijkt Pfaeltzer een klassicistisch statement te maken waarbij ze niet streeft naar de ‘ideale schoonheid’ zoals de antieken, maar de vele uitdrukkingsvormen van het menselijk lichaam onderzoekt. Zowel in vorm als inhoud verwijst de beeldhouwer naar een mythische achtergrond. De figuren lijken de hoofdrolspelers uit oude vertellingen, die associaties opwekken met archaïsche tempelsculpturen of halfgoden. Voorbeelden zijn ‘de Vogelman’ en ‘de Verre Reis’ die Icarus en Odysseus in de herinnering brengen. De beeldhouwer is er veel aan gelegen om de spanning tussen de driedimensionaliteit en het platte vlak, tussen de open en gesloten vorm te laten zien. Dit sinds de Grieken traditionele probleem van de beeldhouwkunst wordt door Saskia Pfaeltzer op een originele manier benaderd met het beeld ‘Illusie’. Het onderlijf dat zich op een stellage bevindt en tevens de verbinding vormt met de aarde, is plastisch, terwijl het bovenlijf bestaat uit ijle draden die als contourlijnen van een tekening fungeren. In ‘de Verre Reis’ confronteert Pfaeltzer het publiek met het tegenovergestelde. De staande figuur wordt geflankeerd door een schild en is bij uitstek driedimensionaal. Het schild dat bij verschillende aanzichten de werking van een scherm heeft, lijkt op een plat vlak, maar is bij nader inzien uit een hybride dradenstelsel opgebouwd, een soort spinneweb. De aandacht van Pfaeltzer gaat ook uit naar performance-projecten, waarbij zang en dans, theater en beeldende kunst worden samen gebracht. Hierbij maakt ze gebruik van uiteenlopende materialen als karton, polyester, plastic en gips. In deze experimentele sfeer zijn de in Sonsbeek geëxposeerde schetsen voor ‘Waterbeeld’ en ‘Narcissus’ ontstaan. Saskia Pfaeltzer volgde haar opleiding aan de Rijksacademie in Amsterdam, onder de hoede van Theresia van der Pant, Piet Esser en Paul Grégoir. In dit opzicht zet zij de figuratieve traditie van de twintigste-eeuwse Nederlandse beeldhouwkunst voort, waarbij ze het gemakkelijke, sentimentele doelbewust uit de weg gaat. De uiterst verzorgde en evenwichtige beelden en schilderijen van Saskia Pfaeltzer bezielen de ruimte waarin ze geplaatst zijn. Het door haar weergegeven menselijk lichaam is geen evenbeeld, maar een verondersteld, door mythen omgeven wezen.