De opbouw van een eigen kunstcollectie begint meestal omdat men door het mooie of fascinerende van die kunstwerken geraakt wordt. Soms heeft echter representatie, status of investering een overheersende rol.
De invalshoek van waaruit men een kunstcollectie start en de financiele middelen, die men voor het doel ter beschikking wil of kan hebben, vragen ieder een eigen specifieke benadering in de opbouw van de collectie.
Kunst als kantoor-aankleding en representatie
Dominique Chan
Het criterium hier is meestal dat men door de kunst geraakt wordt en mooi vindt.
Kunst als maatschappelijke betrokkenheid en marketing
Leo Wijnhoven
De top van hen, een selecte groep grote bedrijven of instellingen met een aanzienlijke collectie, heeft zich in 2005 verenigd in de VNBC, Vereniging Nederlandse Bedrijfs Collecties, met als doel deze kunstcollecties in exposities te laten rouleren.
Het criterium hier is meestal dat de kunst, naast esthetiek vanuit kwalitatief oogpunt representatief en imago- en statusverhogend moet zijn.
Kunst als investering
Armand 1928-2005
Tendensen van een sterk opkomende markt voor kunstwerken van de bekende meesters uit de meeste stromingen van de moderne kunst van de 20e eeuw, zijn de afgelopen 10 jaar zichtbaar door de opkomst van een aantal kunstfondsen en hedgefondsen. Het grootste, het Fine Art Fund van van de Brit Philip Hoffman, doet goede zaken bij grote bedrijven en rijke investeerders in het westen, maar zeker ook in de golfstaten o.a. Dubai en China.
Ook the European Fine Art Index van onderzoeker Rachel Campbell, die de prijsontwikkeling volgt van die kunstwerken, die als beste investering gezien worden, zijn een graadmeter voor een zich booming ontwikkelende kunst-investeringsmarkt.
Deze investeerders zijn ook in staat om door grote aankopen van kunstwerken van onbekende jonge kunstenaars, deze kunstenaars in korte tijd, talentvol, gerenommeerd en een gewilde investering in de kunstmarkt te maken. Publiciteit omtrent deze aankopen doet ook hun belangstelling van belangrijke kunsttentoonstellingen o.a. de Documenta, De Biennale van Venetie sterk toenemen en deze deelname daaraan werkt weer prijsopdrijvend.
Het criterium hier is meestal niet alleen esthetisch maar eerst en vooral om winst te maken op korte termijn