|
(Back to summary all artists)
INFO ARTWORKS
Click above on artwork for more info artwork and to see more big
INFO ARTIST
Ernst Joachim
Born
1949 Maarssen
Residence
The Netherlands
Education
The Art School in Eeklo (Belgium) by Denijs Goossens
The Art School in Ghent (Belgium) by Paul van Gijsegem
The Summer Art School in Salzburg by Wander Bertoni
Exhibitions
Ernest Joachim had succesful exhibitions in Austria, where, during an international Sculptor’s Symposium, he executed a monumental sculpture in stone for the international Sculpture Garden belonging to the Lindabrunn quarry, in Salzburg, in Switserland (Montreux, Sion, Geneva) and Germany (Regensburg, Düsseldorf, Worpswede).
The bronze sculptures of Ernest Joachim (1949 ) , the integrity , the elegance and the capriciousness of nature. An inexhaustible theme , performed in a flowing design language . Abstracted appear exciting , sleek contoured volumes , reminiscent of both flowers and other plant parts , as in skeletal form of humans or animals . The more the artist moves away from reality , the more the essence of the depicted expressed . Indicates the model of the bronze , partly because of the sometimes highly polished surface , the forms a monumental character . His images are both signs of admiration as tributes to the beauty .
Through his images speaks Ernest Joachim both admiration and amazement at the beauty of creation
Ernest Joachim : ” My inspiration lies in nature and sometimes in architecture , although contradictions seem Often my work moves between these two forms sometimes in harmony , sometimes in contrast to their environment I try to interpret the nature and . . . to give . certain subjects in their essence My aim for perfection .
===
Als beeldhouwer houdt het thema groei – vorm met zijn open- en geslotenheid hem bezig. Vormen uit de natuur, van mens tot plant.
Doorgaans gestileerd, soms tegen het realistische aan.
De bronssculpturen van Ernest Joachim (1949) hebben de gaafheid, de sierlijkheid en de grilligheid van de natuur. Een onuitputtelijk thema, vertolkt in een vloeiende vormentaal. Geabstraheerd verschijnen spannende, strak gelijnde volumes, die doen denken aan zowel bloemen en andere plantendelen, als aan skeletvormen van mens of dier. Hoe meer de kunstenaar zich verwijdert van de werkelijkheid, hoe meer de essentie van het uitgebeelde tot uitdrukking komt. De uitvoering van de bronzen geeft, mede door het soms glanzend gepolijste oppervlak, de vormen een monumentaal karakter. Zijn beelden zijn zowel tekens van bewondering als eerbewijzen aan de schoonheid.
Middels zijn beelden spreekt Ernest Joachim zowel zijn bewondering als verwondering uit over de schoonheid van de schepping
Ernest Joachim: “Mijn inspiratiebron ligt in de natuur en soms in de architectuur, hoewel dit tegenstellingen lijken. Vaak beweegt mijn werk zich tussen deze twee vormen. Soms in harmonie met, soms in tegenstelling tot hun omgeving. Ik probeer de natuur te interpreteren en bepaalde onderwerpen in hun essentie weer te geven. Daarbij streef ik naar perfectie.
He is primarily pre-occupied by growing forms, with their openness and closeness. Natural human and plant forms, mostly stylized and sometimes almost very close to their realistic, natural shape.
His small bronze sculptures emanate a monumental attraction, and, often quite rightly-insofar as not yet present-seem to call for a larger scale, as they certainly desserve so. All around, they boast an equilibrium of volume and outline.
The world of the sculptor is reflected more loosely and playfully in that of the graphic artist Ernest Joachim, specifically in his colour-etchings, which are as clever as they are elabrated, and which each create very profound, poetic evocations.