Dorrit Klomp

 

  • 0101011239 - Dorrit Klomp / Aphrodite met zilveren mantel - Paintings - Oilpaint on canvas - 070x120 - €2.100

    0101011239 - Dorrit Klomp / Aphrodite met zilveren mantel - Paintings - Oilpaint on canvas - 070x120 - €2.100

  • 0101011242 - Aphrodite / Vrouwe Justitia - Paintings - Oilpaint on canvas - 120x070 - €1.750

    0101011242 - Aphrodite / Vrouwe Justitia - Paintings - Oilpaint on canvas - 120x070 - €1.750

  • 010101165 - Dansen naar het licht - Paintings - Oilpaint on canvas - 070x120 - €2.450

    010101165 - Dansen naar het licht - Paintings - Oilpaint on canvas - 070x120 - €2.450

  • 0101011257 - Aphrodite in rood - Oilpaint on canvas - 030x060 - €900

    0101011257 - Aphrodite in rood - Oilpaint on canvas - 030x060 - €900

 (Terug naar overzicht alle kunstenaars)

INFO KUNSTWERKEN

Klik voor grote afbeelding en meer info kunstwerk beneden op afbeelding

0101011239 - Dorrit Klomp / Aphrodite met zilveren mantel - Paintings - Oilpaint on canvas - 070x120 - €2.100

0101011239 - Dorrit Klomp / Aphrodite met zilveren mantel - Paintings - Oilpaint on canvas - 070x120 - €2.100

0101011242 - Aphrodite / Vrouwe Justitia - Paintings - Oilpaint on canvas - 120x070 - €1.750

0101011242 - Aphrodite / Vrouwe Justitia - Paintings - Oilpaint on canvas - 120x070 - €1.750

010101165 - Dansen naar het licht - Paintings - Oilpaint on canvas - 070x120 - €2.450

010101165 - Dansen naar het licht - Paintings - Oilpaint on canvas - 070x120 - €2.450

0101011257 - Aphrodite in rood - Oilpaint on canvas - 030x060 - €900

0101011257 - Aphrodite in rood - Oilpaint on canvas - 030x060 - €900

INFORMATIE KUNSTENAAR

Dorrit Klomp

Geboren
1959 Amsterdam

Woonachtig
in Nederland

Opleiding
Gerrit Rietveld Academie Amsterdam 1983-1989

Oskar Kokoschka Academie Salzbrg-Duitsland

Een van de krachten van Dorrit Klomp is haar visie van de vrouw als symbool van de oerkracht in de mens. De mystieke kracht van de natuur is haar belangrijkste thema . Wat niet betekent dat “mannelijke” elementen als “agressie” in haar werk ontbreken. De menselijke oerkracht is in de visie van Dorrit Klomp juist een harmonieuze combinatie van agressie en zachtheid, van verstand en intuïtie.

Haar werk, pastels en olieverfschilderijen, verwijst naar de individuele ontwikkeling als vrouw en kunstenares. Ook de groei van onnozel kind tot wijze oude vrouw en de evolutie van de vrouw vanaf de mythische tijden tot nu, brengt zij in haar werk tot uitdrukking. Een zelfstandig ontwikkelde ei-temperatechniek levert de transparantie op die haar kunst zo opvallend maakt. Al het werk van Dorrit Klomp heeft een krachtige en mystieke uitstraling.

Een aantal werken van Dorris Klomp zijn al opgenomen in een museum in Nederland.
Daarnaast is Dorrit actief in het buitenland, onder andere in Frankrijk, Duitsland, Curaçao, Luxemburg en Italië.

Steeds meer privaat- en bedrijfscollectioneurs geven haar werk de erkenning die het verdient.
Veel van haar werk is inmiddels ook opgenomen in de collecties.

De vrouwelijkheid van Dorrit Klomp

De schilderijen in het atelier van Dorrit Klomp tonen hoofdzakelijk vrouwen. Op de grond liggen diverse studies voor schilderijen van, maar mischien kunnen we beter spreken over vrouwen. Dit is namelijk hetgeen zij tot uitdrukking wil brengen in haar schilderijen. De vrouwelijkheid en tegelijkertijd de kracht van vrouwen. ‘Ik verwacht dat de combinatie van kracht en typisch vrouwelijke eigenschappen in de toekomst in onze maatschappij een belangrijke rol zullen spelen’, zegt ze.

Dorrit Klomp studeerde in 1989 af aan de Rietveld Academie in Amsterdam. Daarna ging ze naar Salzburg, waar zij deelnam aan cursussen van de Oskar Kokoschka Academie en kreeg zij les van Jozef Mikl en Per Kirkeby. Haar werk is menigeen al opgevallen, ook voordat zij afgestudeerd was. Pastels van haar zijn te zien in de film ‘De onfatsoenlijke vrouw’ van Ben Verbong. Eerder dit jaar exposeerde zij in de ‘Hema-kijkkasten’ aan de Nieuwendijk in Amsterdam. Op 27 oktober werd een tentoonstelling geopend in galerie Artsplace in Den Haag, waar zij samen met andere kunstenaars exposeert. ‘Ik wil vrouwen laten zien die stevig in hun schoenen staan. Dat komt goed tot uitdrukking in het schilderij van de laars. Maar ook vrolijkheid, dansen, uitgaan. Vrouwen staan sterk, niet door hun hardheid, maar juist door hun vrouwelijkheid en intuïtie. Tegelijkertijd is er sprake van een zekere geaardheid. Zij staan met beide benen op de grond’.
Ze houdt van de schilderijen van Klimt, die een sterke erotische uitstraling hebben. ‘Erotiek mag’, zegt ze. ‘Dat hoort bij ons leven. Het is een uitermate boeiend thema, dat ook bij vrouwen hoort. Ik geloof niet zo in de klassieke stellingen van het feminisme, waarbij dat allemaal taboe was. Dat spreekt mijn generatie niet meer aan. Voor ons is het vanzelfsprekend dat wij een zelfstandig bestaan opbouwen en dat hoeft niet ten koste te gaan van onze vrouwelijkheid. Ik voel het meer als een én-én verhaal, in plaats van of-of.’
Vooral in haar grote olieverfschilderijen komt de problematiek van de oudere vrouw tot uitdrukking. ‘Vrouwen die nooit de kans hebben gehad om zichzelf te ontplooien, ja zelfs een slachtofferrol hebben gespeeld, en die daar op latere leeftijd problemen mee krijgen. Met de kleur rood heb ik dat vlammende tot uitdrukking gebracht, de wens om te willen leven.’
Naast olieverfschilderijen maakt zij pastels. Ik hou van pasteltekeningen’, zegt ze.
Tijdens ons bezoek gaat ze – aanvankelijk op verzoek van de fotograaf- even aan het werk met een spuitbus op een half voltooid schilderij. Plotseling is de pose verdwenen en is zij echt aan het werk. ‘Dit praten over mijn werk en het maken van de foto’s brengt een golf van inspiratie teweeg.’ vertelt ze na afloop van de fotosessie. Terwijl wij toekijken creëert zij in het schilderij een sfeer van een phoenix die uit de as herrijst.

Dorrit schildert intuïtief. Het is niet zo dat ik vooraf bepaal wat ik ga schilderen en hoe. Het ontstaat van binnenuit. Meestal ontdek ik achteraf, wat ik echt heb geschilderd. Het zijn dikwijls emotionele stemmingen die mij drijven. Ik schilder bijvoorbeeld ook graag landschappen en ga vaak naar buiten met mijn schetsblok. Als het schilderij klaar is, ziet de buitenwereld een landschap. Voor mij is het een bepaald landschap. Soms maakt ze grappige dingen mee. Zo schilderde ze eens een fantasielandschap. Naar haar idee was het geen landschap dat ze ooit eerder had gezien. Totdat haar moeder het schilderij zag en die kon precies vertellen welk landschap het betrof, omdat zij daar samen met de kleine Dorrit ooit was geweest. ‘Dat ligt dan blijkbaar ergens vast’, constateert Dorrit, toch enigzins verbaasd.

Het werk van kunstenares Dorrit Klomp (geb. 1959) verwijst zowel naar de 19e als naar de 20e eeuw. Uitgesproken traditionele kunstthema’s als landschappen, modelstudies en stadsgezichten waren in de kunst van de 20e eeuw tot aan het postmodernisme absoluut taboe. Sinds eind jaren ’80 haasten kunstenaars zich weer om zich de technieken van de oude meesters eigen te maken, voordat deze kennis verloren gaat.
Juist deze traditionele thema’s blijken voor Dorrit Klomp een voortdurende inspiratiebron met name voor haar pastels, waarin de sfeer van het moment wordt vastgelegd met een snelle trefzekere tekentechniek.
In haar schilderijen is Dorrit Klomp een uitgesproken 20e eeuwse kunstenares met levensgrote abstracte werken. In een techniek van grote, brede penseelvoeringen met ‘lange uithalen’ toont zij zich een leerling van Per Kirkeby. Echter in het eigenzinnig kleurgebruik van met name haar ‘rode’ periode geeft zij haar eigen visie op vrouwelijke kracht. Nogal in tegenstelling met de enigszins agressief lijkende schilderijen zijn de romantisch aandoende pastels, die meer bij 19e eeuwse kunstontwikkelingen aansluiten. Associaties komen op met Claude Monet qua natuurbehandeling en vooral ook met de van William Turner bekende ‘tinted steam-techniek’. Hiermee wordt bedoeld een heilige sfeer, die je veel in de pastels van Dorrit Klomp aantreft.
Deze uiteenliggende aspecten in het werk van Dorrit Klomp hebben elkaar wel degelijk nodig. De pastels zijn, behalve kunstwerken op zich, ook middel om het omgaan met licht, transparatie en intensiteit voor latere schilderijen te onderzoeken, zoals bij oude meesters het ‘buiten schilderen’ voorstudie was voor het grote werk.
Als een natuurtalent, dat vooral ook plezier beleeft aan het werken op locatie, zet Dorrit Klomp de landschappen en stadsgezichten neer.