Hans van Baalen ziet af van zijn ‘besmet’ salaris!

Europarlementariër legt zijn betaalde adviesfuncties bij Mercedes en RAI neer.
  
‘See you’- Olieverfschilderij van Leo Wijnhoven            Europarlementariër H v. Baalen
 
Europarlementariër van Baalen voelt als betaald adviseur van de auto-industrie de bui ook voor Mercedes al hangen.

De fraude met ‘groene’ software bij autofabrikant VW kan op korte termijn uitgroeien tot een schandvlek voor alle automerken. De transitie naar een schone auto-industrie is in de automotive niet meer dan een ‘groen-imago’ marketingproces met bedrieglijke criminele software activiteiten als randvoorwaarde.

De overheid en politiek heeft deze ‘groene’ transitie als sociaal duurzame visie willen initiëren en stimuleren met extra fiscale voordelen. Met van Baalen, de VVD , Premier Rutte en het Europees Parlement is de hoop dat de politiek dit kan uitvoeren schandelijk vervlogen.

VVD Visie

Transitie is terug naar ‘business as usual’ alleen met een aangepast groen marketing-imago!

 Let op 

Red car is ‘green’ car!

“Rear mirror” – Schilderij van Leo Wijnhoven

 ArtCommunicator Peter Debets

 

Gerelateerd artikel

 Auw! Hans van Baalen op loonlijst Mercedes-Benz Nederland

 Bron: Quote-Mark Koster 30 september 2015.

 Goed speurwerk van onderzoeksjournalist Ton F van Dijk. VVD-Europarlementariër Hans van Baalen is betaald adviseur van de auto-industrie in ons land. Van Baalen staat sinds kort op de loonlijst van Mercedes-Benz Nederland. De prominente VVD-politicus is daarnaast al enige jaren “adviseur” van de autolobbyclub RAI.

In totaal ontvangt het parlementslid jaarlijks een bedrag van €12.000 voor beide nevenfuncties, onthult Ton F van Dijk op zijn site. De VVD-prominent ontvangt dit bedrag naast zijn inkomen als parlementariër. Tegelijkertijd probeert hij als ‘VVD delegatieleider in het Europees parlement’ actief het beleid in Brussel gunstig te beïnvloeden voor de auto-industrie.

Van Baalen pleitte vorig jaar in De Volkskrant voor ‘minder regelgeving’ voor de auto-industrie. En riep hij de Nederlandse regering op ‘taboeloos te onderhandelen’ over een verdrag met Amerika dat het makkelijker moet maken voor autofabrikanten om zaken te doen in de VS.

Van Baalen doet deze oproep in de Volkskrant (28 april 2014) nadrukkelijk als ‘VVD delegatieleider in het Europees parlement’, memoreert Van Dijk. Hij wil dat er een handelsakkoord komt met de VS, dat Nederland miljarden kan opleveren. Bijvoorbeeld in de auto-industrie. Waarom? Dat legt hij als volgt uit:

‘Auto’s worden nu apart geproduceerd voor de Europese en Amerikaanse markt. In Amerika moeten koplampen twee standen hebben. Een normale hoeveelheid licht en een fellere stand. Het is echter technologisch mogelijk om koplampen te dimmen – iets wat we in Europa prima vinden, maar de Amerikaanse markt staat dit niet toe omdat er niet sprake is van twee verschillende standen. Een ander obstakel is het knipperlicht. In Amerika is een andere kleur knipperlicht verplicht dan in Europa.’

‘Dat moet eenvoudiger’, aldus van Baalen die dus niet alleen VVD-delegatieleder is in het Europees parlement, maar ook betaald adviseur van autolobbyclub RAI.

Van Baalen vermeldt in zijn opiniestuk niet duidelijk dat hij sinds 2013 lid is van de Raad van Advies van RAI. Deze organisatie heeft het beïnvloeden van het Europees parlement als een van de “hoofddoelstellingen”, zo blijkt uit de website.

 

De RAI zegt daar zelf over: ‘Wet- en regelgeving wordt in toenemende mate door de Europese Unie opgelegd. Dit vraagt van lobbyorganisaties een sterke vertegenwoordiging in Brussel. RAI Vereniging is in de unieke positie dat élke afdeling vertegenwoordigd is in één van de negen lobby organisaties in Europa op het gebied van mobiliteit’.

Rai spreekt zelf van de goede contacten die men heeft in Europa: ‘Onze lijn met Brussel is zodoende kort en dat biedt ons de mogelijkheid om de belangen van Nederlandse importeurs en fabrikanten zo vroeg mogelijk in het beleidsproces onder de aandacht te brengen.’ Een van die ‘korte lijnen’ is kennelijk Europarlementariër Hans van Baalen.

Daarnaast staat Van Baalen dus op de loonlijst van Mercedes-Benz Nederland bv. Hij is daar lid van de Raad van Commissarissen. Mercedes-Benz is ook actief bezig met het beïnvloeden van Europees beleid. Het bedrijf is tegenstander van het opleggen van strengere milieuregels voor autofabrikanten als Mercedes-Benz. Een gevecht dat als gevolg van de sterke Europese lobby van het bedrijf vooralsnog wordt gewonnen.

Van Baalen handelt mogelijk in strijd met de strenge integriteitsregels die de VVD sinds enige tijd hanteert. In deze zogenoemde “vuistregels” staat:

‘Uw handelen wordt gekenmerkt door onpartijdigheid, dat wil zeggen dat geen vermenging optreedt met oneigenlijke belangen en dat ook iedere schijn van een dergelijke vermenging wordt vermeden. U vervult geen nevenfuncties die een voorzienbaar risico vormen voor een integere invulling van uw functie.”

Hans van Baalen zegt in een reactie aan F-site: ‘Ik vind niet dat mijn onafhankelijkheid in het geding is. En ik hou me dan ook keurig aan de integriteitsregels van de VVD. Ik ben geen woordvoerder auto-industrie, dus is er geen probleem. Het geld dat ik er mee verdien geef ik bovendien keurig op aan de belastingdienst. Ik zie echt geen enkel probleem. Ik heb de uitspraken gedaan als politicus. Ik adviseer de RAI voor een vergoeding van 4000 euro. En ik heb sinds kort een betaalde functie van 8000 euro bij Mercedes Benz. Dat zijn gescheiden zaken’, aldus Van Baalen vandaag..

Update 31-1-2015 om  14.40 uur: Van Baalen heeft laten weten zijn functies bij Mercedes en Rai per direct neer te leggen.

 

Eerste bespiegeling van ArtCommunication over de moeizame weg uit de serie:

Sociaal duurzame transitie van de ‘Vrije markt’

 

 ‘Free market’ Painting Leo Wijnhoven

 Ga naar alle NieuwsItems en Sociaal Duurzame Kunst